Pages

Monday, October 14, 2013

Cara Mengimport Google imej dengan Materials by Layer

Di dalam sketchup saya suka menggunakan teknik layer untuk apply material kerana mudah untuk disusun by Name dan mudah di konfigerasi ketika rendering berbanding dengan teknik material tuang. Di sini saya akan tunjukkan cara untuk memasukkan imej google earth ke dalam sketchup dan scale kan mengikut ukuran.

  1. Buka Google earth (saya gunakan bukan PRO version) dan cari kawasan yang dikehendaki.
  2. Pastikan kedudukan plan google arah Utara ke atas dan offkan terrain.
  3. Offkan layer yang tidak berkaitan seperti layer road atau photo dalam google
  4. Save kan imej di dalam satu file.
  5. Buka Sketchup file, pastikan Unit (Model file) dalam metrik (saya gunakan mm)
  6. Tambah Layer dengan nama (saya gunakan 3d google)
  7. Klik kotak warna sebelah nama layer untuk edit material
  8. Dialog box Edit Material tandakan Use texture material dan di bawahnya klik simbul rumah,
  9. Browse untuk mencari file google yang telah di save kan
  10. saizkan simbol Lebar kepada 100000mm dan biarkan saiz ketinggian yang diberi

No comments:

Post a Comment